עמותה מתאימה כאשר מבקשים לפעול במסגרת תאגיד לקידום מטרה חוקית, שאינה מכוונת לחלוקת רווחים בין חברי התאגיד וכשמטרת התאגיד העיקרית איננה עשיית רווחים.

הקמת עמותה חדשה מותנית ברישום העמותה אצל רשם העמותות בהתאם לדין. לשם ייסוד עמותה נדרשים לפחות שני חברים מייסדים, ואולם על מנת שהעמותה תוכר כמוסד ציבורי נדרשים לפחות 7 חברים מייסדים שרובם אינם בקרבה ראשונה. בעת רישום העמותה יש להגיש לרשם העמותות בקשה לרישום עמותה, שבה בין היתר תדרשו לפרט את מטרות העמותה, השמות המוצעים לעמותה, כתובתה ופרטי החברים המייסדים, ולצרף לה אישור תשלום אגרה. בנוסף, בעת רישום העמותה יש לציין מהו תקנון העמותה – האם העמותה מאמצת תקנון ייחודי המותאם לצרכיה, או לחלופין מבקשת לאמץ את "התקנון המצוי" המופיע בחוק העמותות, כלשונו או בשינויים מסוימים. מייסדי העמותה נדרשים לחתום בחתימה מקורית על בקשת רישום העמותה בפני עו"ד שיאמת את חתימתם.

בשונה מחברה, החלטת עמותה בדבר שינוי תקנון העמותה, מטרותיה או שמה לאחר שזו נרשמה מותנית ולא תכנס לתוקף עד לאחר קבלת אישור רשם העמותות. יתרה מכך, פעמים שרשם העמותות יסרב לבקשה לשינוי מטרות העמותה או שינוי תקנון העמותה לאחר רישומה - ובמקרים מסויימים הרשם עלול להתנות את השינוי בקבלת אישור בית המשפט.

לפיכך, מומלץ מאוד לבצע את רישום העמותה באמצעות עו"ד מנוסה המכיר היטב את התחום, בכדי שיסייע לכם בניסוח נכון של מטרות העמותה, בבחירת שם כשיר לרישום, ובבחירת תקנון שישרת את צרכי העמותה הספציפיים הנדרשים. משרדנו ישמח לייעץ לכם ולתת לכם ליווי משפטי מקצועי בהליך ייסוד העמותה, על כך שלביו.

חובות דיווח - החוק מחייב כל עמותה רשומה להגיש דיווחים שונים, כגון - דוח כספי, דוח מילולי, רשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה ועוד. בנוסף, חובה לדווח לרשם העמותות על החלטות שונות המפורטות בחוק, כגון מינוי בעלי תפקידים מסוימים או שינוי כתובת. מלבד חובות הדיווח השוטפות, העמותה תדרש להציג העתק מדיווחיה לצורך קבלת אישור 'ניהול תקין', ולעיתים גם כאשר תבקש הטבות או תמיכות שונות.

מתוך הבנת חשיבות מילוי חובות הדיווח של העמותה מחד, והמורכבות והטרחה הכרוכים בכך מאידך, מציע משרדנו ללקוחותיו סיוע משפטי ומקצועי בעמידה ומילוי חובות העמותה, ליווי בהכנת הדיווחים, אשר פעמים רבות צריכים ממילא להיות חתומים ומאומתים בידי עו"ד.

אישור ניהול תקין מהווה פעמים רבות דרישה מקדמית לקבלת תמיכות כספיות מגורמים שונים. בתום שנתיים של פעילות רצופה מוכחת של העמותה, הגשת המסמכים הנדרשים בהתאם לחוק וכן עמידה בהוראות החוק ובכללי הרשם לצורך מתן אישור ניהול תקין, ניתן לקבל אישור ניהול תקין לעמותה. תוקף האישור מרגע שהתקבל עד לסוף אותה שנה קלנדרית.

משרדנו ערוך ומוכן לסייע לכם בתהליך קבלת אישור ניהול תקין לעמותה, הן בהגשת הבקשה לקבלת אישור כאמור, והן במתן ייעוץ משפטי שוטף בהתנהלות העמותה כך שלא תפעל בניגוד לכללי הניהול התקין. 

בנוסף, באפשרות משרדנו ליתן ייעוץ משפטי וליווי בהגשת בקשות להכרה כמוסד ציבורי לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. הכרה בעמותה כמוסד ציבורי לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה עשויה לעודד תורמים לתרום לעמותה, שכן הם יכולים לקבל זיכוי חלקי ממס בגין סכום התרומה.

לקבלת ייעוץ וליווי משפטי מקצועי בעניינים הקשורים לעמותות ואגודות שיתופיות התקשרו למשרד עו"ד דניאל בן שלמה:  077-9708657; 052-6839848